Mysvandring på Sörmlandsleden

Det var dags att göra något enkelt!

Vattgruvsmossen är ett gammalt gruvområde som sträcker sig så långt bak som till 1600-talet. Det är fullt av gamla gruvhål och har en hel del skyltar som berättar om områdets historia.

Treenigheten har fått finbesök på vandringen av Julia! :D

Det är inte alltid man har tid och ork att göra värsta värsta grejen och ge sig ut en hel helt och sova på extrema ställen. Ibland är det viktigt att kunna göra det enkelt!

Vi valde att vandra på Sörlandsleden, en enkel etapp på knappt en mil- en ganska lagom sträcka för en dags vandring. Vi tog med tält för att göra övernattningen enkel och hade lättviktig och ganska enkel mat med oss.

Sörmlandsledens sträcka 11 går från Järna station till Vattgruvsmossens naturreservat. Sträckan är 9 km lång och går genom låglänt och flack skog. Pa flera ställen kommer man till spångade våtmarksområden och små vackra vattendrag. Det var lätta att hitta rent vatten efter vägen till disk och matlagning men även till dricksvatten om man inte är så kräsmagad. Slingan går genom fantastiska trollskogar och förbi fantastiska orörda mossar. Allt igenom en vacker och angenäm vandring! :)

Läs mer om Sörmlandsleden och hur du hittar etapper som passar dig under Smått och Gott om Sörmlandsleden.

Utomhus Bouldering i Solna

Det är kul att klättra men ganska dyrt om man ska till klätterhall. Om man bara vill testa på under enklare (dock kanske lite farligare) former eller om man är lite mer erfaren och vill ha en utmaning eller om man av någon annan anledning könner att det vore kul att klättra utomhus finns det perfekta ställen i Stockholmsområdet att åka till.

Vi var strax bakom Solna Simhall där de sprängt för en ny tennisbana vilket resulterat i fina boulderingväggar i olika svårighetsgrader.

Här är en lista med bra klätterställen utomhus i Stockholm

Vi har köpt egna skor begagnade på blocket. Det går att klättra utan- välj då tajta skor med hårda sulor och bra grepp, tex gumpaskor med ordentliga sulor eller slimmade kängor. På klätterhallar kan man även hyra skor- priser varierar mellan hallar.

Vandringshajk på Sörmlandsleden

Utmaning: Vandra aslångt med partier av nattvandring!

Lösning: Sörmlandsleden!

Plats: Sörmlandsleden etapp 5:1-5:3- ca 3,5 mil sammanlagt. Leden är perfekt för dig som vill ut och vandra i riktigt orörd natur nära staden. Leden är indelad i etapper som är ca en dagsvandring långa var och mer eller mindre fixad för komfortabel vandring.

Sovplats: För att ha så lite packning som möjligt valde vi att använda de skärmskydd som finns vid varje etappstart på Sörmlandsleden. Dessa är vindskydd i trä, ofta belägna vid en sjö eller någon annan vattenkälla och utrustade med eldstad och ofta även ved.

Dricksvatten: Nu på våren finns det rent vatten överallt! Vi tog från bäckar, sjöar och till och med pölar som bildats av regn och smältvatten. När man är så långt ute i skogen och det inte finns någon bebyggelse är det ganska säkert att dricka vatten nästan var som helst. Tänk på att inte dricka stillastående vatten, vatten som smakar konstigt (annat än järn) och vatten med grönaktiga toner. Om vattnet är från en sjö eller bäck och är lite brungult men annars helt klart är det oftast för att det innehåller järn och är inte farligt. Koka dock alltid vattnet om du är osäker!

Vi hade problem med att vattnet var för kallt att dricka direkt ur flaskorna och att vi därför drack för lite. Vi löste det genom att varje morgon värma på vatten när vi ändå gjorde mat och fylla på vattenflaskorna. Vi satte sedan ett par sockor utanpå flaskan för att isolera värmen och så drack vi halvljummet vatten och var glada hela dagen :)

Mat: Denna gången satsade vi på att ta med all mat vi behövde. För att minimera packningen körde vi dock samma mat i stor utsträckning så att vi slipper massa olika förpackningar med luft som tar plats och för många överblivna slattar att bära på.

Tillfället: Våren. är en mysig tid att vara ute och vandra. Det är inte så varmt på dagarna, livet börjar spira runt en och man mår sådär vårbra i kroppen och man behöver inte ha med sig vatten för det finns färskt smält och regnvatten överallt. Dock är det där smältvattnet även där man ska gå och skapar stora pölar i vandringsleden och stora leriga partier. Vattentäta kängor rekommenderas! Det är även väldigt ostadigt väder och även om man kollat vädret dagen innan så ändras prognosen från timme till timme och man måste vara beredd på att det regnar lite. Regnkläder är alltid bra att ha! Man får även tänka på att det blir väldigt kallt på nätterna och över väga att trots allt ta med en riktigt stor och varm sovsäck.

Utrustning: När man ska gå så långt är det viktigt att allt sitter på skönt. Det är viktigt att prova ut ryggsäckar, kängor och kläder innan man går. Ett exempel då detta hade varit bra för mig var att mina byxor satt för högt upp och knapparna hamnade under avbärarbältet. Detta gjorde att jag fick feta blåmärken på höfterna vilket gjorde vandringen högst obekväm! Det gick att lösa på plats men det hade varit bra att veta innan så jag kunnat byta byxor. Vi hade även problem med an ryggsäck som var för stor vilket gjorde att avbärarbältet inte satt åt. Det är otroligt tungt att bära en ryggsäck på bara axlarna och detta hade varit bra att veta innan.

Nattvandring: Nattvandring är ju en rolig teori, alla djur kommer fram, det är lite läskigt och häftigt och ja, coolt att säga att man nattvandrar! Det var inte så fantastiskt som det känns innan. Man såg inte mycket mer än precis där pannlampan lös, vi såg ett rådjur och det var coolt men annars var det dött- de kan ju höra oss komma även på natten. Roligt att kunna säga att man gjort det men vi kommer inte göra om det.

Etapper och planering: När vi planerade tänkte vi att man väl går ca 5 km/h. Detta må vara sant om man traskar i dagsljus på en landsväg men inte i kuperad och blöt terräng. Vår snitthastighet under hela helgen var 2,5 km/h. Vi hade planerat att gå ca 3 mil om dagen och 1,5 mil den första natten. Som tur var hade vi en back-up plan och sovplats på halva sträckan om det skulle hända något och den använde vi!  Vi kom fram till att 1 mil om dagen var bra- vi klarade 1,5 mil när vi maxade en dag. Men det är maxgräns för en dagsvandring om man inte är lagd åt de mentalsjuka hållet ^^

Hemester- närmiljön i nytt ljus

En semestervecka då hela familjen är samlad och vill göra något tillsammans, lite limiterad kassa och skavande miljömedvetenhet- vad gör man? Jo, hemester!

Tips:

• Förvandla hemmet till hotell. Vi fick checka in på pensionat resursrike där våra föräldrar agerade värdar. Vi fick se en lista över de rum som fanns tillgängliga och boka in oss på det vi tyckte kändes lockande. Var kreativ med rummen och byt gärna mellan er. Jag spenderade första nätterna i rum "Survival- i närkamp med naturens krafter". Choklad på kudden på balkongen var inte alls fel!

• Gå till en turistbyrå och skaffa broschyrer om ditt närområde- de kommer gladeligen hjälpa dig och det är skönt att ha fysiska papper att bläddra i under planeringen.

• Open space planering: börja med att bläddra runt i broschyrer och leda djupt inne i huvudet- vad vill ni göra? Använd post-it lappar och skriv varje förslag på en egen lapp. Använd ett kylskåp, en whiteboard eller vad som helst med en blank yta eller ett stort papper och blrja sortera upp förslagen. Diskutera hur man kan förverkliga och vad som skulle krävas och börja så smått solla ut förslag. Gör en preliminärplan med hjälp av lapparna men släng för guds skull inte de andra lapparna då man aldrig vet vad som kan hända med väder och humör. En preliminärplan är bra men det ett planeringsmöte vid frukost kan ändra mycket- vi gjorde inte en enda dag som i planen men hade mycket nytta av att ha gjort det.

• Frivilligt och positivt- ingen måste vara med därför får man heller inte säga neeeeeeeeeeejj till någon annans förslag. Kompromisser kan innebära att man mot betalning av en dag ickefavvoaktivitet kan köpa sig en dag av favvoaktivitet. De aktiviteter som inte hinns med eller som av någon annan anledning inte kommer med kan man spara till senare.

Första dagen för oss blev Aquara på Djurgården
    Ett museum man sett en del som liten och som jag inte hade så stora förväntningar på..
    Men som tackvare en audioguide som erbjöds blev väldigt intressant och kul även som vuxen!
    En sjukt kul blåsfisk!
    Man ska heller inte underskatta värdet i barnsliga aktiviteter!
Första dagen för oss blev Aquara på Djurgården

Dag 1 Aquaria

Aquaria är ett litet museum över liv i vatten på djurgården, precis bredvid Gröna Lund. Man kommer lätt hit med kollektivtrafik.

Priser och öppettider på Aquarias hemsida

Falkenbergsg. 2 115 21 STOCKHOLM

Klätterparadiset Klövberget i Tyresö
    Se till att ha slitstarka kläder och gått humör i packningen!
    Perfekt för alla sorters klättrare
    Vi hade med oss ordentligt med packning för en riktigt heldag.
    Grottklättring
    Pannlampa kan vara en stor hjälp!
    På vissa ställen kan det bli riktigt trångt.
    Man får använda både fantasi, styrka och smidighet för att ta sig fram
    Liten passage
    Det finns inte bara en dimension nä man klättrar i grottor, man kan även välja att gå uppåt eller neråt.
    För dem som inte tycker om att klättra finns en vacker liten strand och soliga klippor samt en fantastisk skog att ströva i och en grillplats.
    Vi avslutade med en välbehövlig grillmåltid i kvällssolen- recept finns under "smått och gott"
Klätterparadiset Klövberget i Tyresö

Dag 2 Klätterorgie i Klövberget

I Tyresö ligger klövberget- ett paradis för alla som älskar att klättra i naturen. Här finns allt du kan önska: berg att klättra på, träd att klättra i och långa grottor att klättra genom. Området ligger på en förkastningsgräns vilket gör att berget spruckit och flyttat sig vilket bildat de grottsystem vi hittar idag.

Perfekt för en heldag då både bad- och grillplats finns.

Läs mer om Klövberget här.

Vägbeskrivning här

Kommer snart...

Insamlingshajk 24-26 augusti 2012

Utmaning: Naturresurser

... Äta, dricka och läka med det naturen bjuder.

Lösning: hajk i våtmark med massa literatur.

Plats: Översjöns sydspets, Järvareservatet. Här finns flera eldstäder och tillgång till men mångfald av biotoper, t.ex sjö, våtmark, äng/öppen mark, barr- och lövskog som alla har en egen flora. Här finns även badplats : )

Dricksvatten: Eftersom mälaren är relativt ren och innehåller sötvatten är det ganska enkelt att rena vattnet till drickbar standard. Vi kommer därför att ta med oss bara lite dricksvatten och istället rena mälarvatten med hjälp av Mossa och Sand.

Mat: det finns ganska mycket ätliga växter i skogen såhär års. Vi tar med oss basmat (morot, potatis, lök, korv/kyckling och buljong) och ska sedan använda det vi hittar för att fylla ut och göra mat. Vi har med oss böcker som berättar vilka växter som är ätliga och hur de ska tillagas och har även pluggat och förberätt oss en del innan.

Sjukvård: Det finns växter även för det. Vi har med oss böcker om detta och har läst på innan.

Sovplats: Regniga helger på hösten är ett perfekt tillfälle att prova det nya pop-up tält som vi har köpt.

Packlista

• Vattendunkar
  • Kniv

Att tänka på

• Karttecken är inte samma på alla kartor. På vår karta var värnen utmärkta med en ring med ett kryss i. Det står alltid en förklaring på kartan.
  • Om man ska använda naturpinnar i matlagning på något sätt ska man försöka hitta en pinne från ett lövträd eftersom barrträd har en så distinkt smak.

Militärhajk 18-19 maj 2012

Utmaning: Så lite packning som möjligt.

... närmare bestämt inte mer än som fick plats i våra skolryggsäckar.

Lösning: nedskärning, komprimering och optimering.

Sovsäckar. Eftersom våra sovsäckar är ganska stora valde vi att skippa dessa och köra små kompakta fleacefiltar från IKEA.

Matsaker. Vi glömde av en slump våra matsaker och var tvungna att tälja egna skedar, inte mycket men en liten viktminskning i alla fall. Att tänka på till nästa gång är att göra dem platta och av lövträ då sjupa skedar är svåra att äta ur och barrträ har en mycket stark smak på kådan.

Dricksvatten. Något av det tyngsta i packningen brukar vara dricksvatten, vi valde därför att sova på en plats nära en färskvattenskälla och bara bära med oss hopfällbara plastdunkar (går att köpa på stora/välsorterade sportbutiker)

Sovplats. Det som vanligtvis tar upp allra mest plats i packningen är tältet, vi valde därför att skippa detta och istället sova i en bunker.

Plats: Eftersom vi ville vandra och sova i en bunker valde vi ut Järvafältet som är ett gammalt militärövningsområde, numera naturreservat. Det finns även bra kollektivtrafiksförbindelser och bra utmärkta vandringsleder.

Hur gick det då?

Det gick mycket bra. Det var över lag en lyckad hajk! Det var en bra vandringsled, lätt att gå och lätt att hitta. Det var roligt med lite sevärdheter längs vägen och miljön var omväxlande och vacker. Det var skönt att gå med så lite packning. Värnet var ett ganska bra skydd och det var väldigt mysigt, dock släppde det in mygg och var ganska kallt och hårt. Det var mysigt att hämta vatten själva under en sten, även om det tog väldigt lång tid att fylla dunkarna. Det var lätt att hitta grillplatsen och det var väldigt vackert. Det var synd att vi glömde matsakerna, å andra sidan hade de nog inte fått plats och det var roligt att äta med egenlagade grejer, kändes skogsmulligt liksom.

Lär mer och se bilder på vår Bildblogg